Annika Persson berättar om konstnären Märta Måås-Fjetterström

  1. “Var vid gott mod: en bok om konstnären fröken Märta Måås- Fjetterström”.
  2. Text, Birgitta Hellström
Annika Persson som skrivit boken om textilkonstnären Märta
Måås-Fjetterström (1873-1941) höll ett digitalt föredrag den 20 oktober
om sitt arbete med boken. Det var ett samarrangemang mellan en bokcirkel i Vika, SV och vår förening. En av deltagarna berättade om en
väninna som haft en matta av Märta Måås som aldrig fick städas. Så värdefull var den! Just nu pågår en utställning på Halmstad konstmuseum “Märta Måås-Fjetterström – Vävda gestalter”.
Under Märtas tid får kvinnor rätt att utbilda sig, blir myndiga och får
rösträtt.
Tyra Lundgren, en berömd keramiker, har tidigare skrivit en bok om
Märta Måås-Fjetterström som kom ut 1968.
Annika Persson har genom vittnen och brev försökt skapa en bild av
Märta. Nästan hela arkivet efter Märta brändes. Tack vare Clary Hahr i
London och hennes brevväxling med Märta kunde Annika teckna bilden av en människa. Dessa brev kom till Sverige via en svensk konsthistoriker och hennes dotter.
Märta var uppväxt på en prästgård i Vadstena. 1891 kom hon in på Högre konstindustriella skolan i Stockholm. Superidolen där var William Morris (1834-1896), poet, översättare, designer, revolutionär m m.
Gerhard Munthe (1849-1929), Norge, var en annan inspirationskälla.
Märta arbetar som textillärare i Jönköping och målar akvareller som förlagor. Väverskorna får själva qtänka ut hur det skall bli i vävstolen.
Skånsk flamskvävnad är också en inspiration. 1919 öppnar Märta en
ateljé i Båstad. Hon gör även några mattor med text. En Fredrika Bremer-matta och en med ordspråk.
Mattor gjorda före hennes död 1941 kan kosta 500 000 kr och efter
hennes död några hundra tusen. Man väver fortfarande hennes mattor i Båstad i olika storlekar. En flossamatta kan ta ett år för två personer att väva.
1905 skrev Ottilia Adelborg och Annie Frykholm på ett upprop för kvinnlig rösträtt men inte Märta. Hon var egoistisk men också en stark förebild och skapade arbetstillfällen för många kvinnor.
Kyrkan köpte mycket av Märta.
Hon hade ingen kontakt med Karin Larsson men var hos Ottilia Adelborg ibland och träffade då Emma Zorn.
1930 sitter Märta i kollegiet för Stockholmsutställningen. Funkisen har kommit. Hon ser då att hennes textilier känns urgamla.
1934 hyr hon själv Liljevalchs och har en utställning där med bl a Carl Malmsten. Alla kritiker är överförtjusta över hennes verk. Geni!
Annika Persson har arbetat på boken i sex år på deltid och varit nära att ge upp
ett antal gånger. Hon har letat i arkiv i hela Sverige efter material till boken.
Jag såg utställningen “Se på mattorna – det är jag” på slottet i Stockholm oktober 2019. Det var kungen som tog initiativet till utställningen eftersom det var 100 år sedan Märta startade sin ateljé i Båstad 1919. Det var verkligen en upplevelse att se dessa vackra mattor i den pampiga Rikssalen. Underbart

Lämna en kommentar